Przemysłowe sprawy

O czym należy pamietac dobierając ogumienie do auta? Czego na pewno nie robić

Mnóstwo aut jest tak naprawdę przystosowana do przyjmowania więcej niż pojedynczego rozmiaru ogumienia opon. Tak naprawdę w większości przypadków możliwych do zrobienia opcji jest znacznie więcej, co nie oznacza, że przy doborze ogumiania może zachodzić dowolność i że każda zmiana jak najlepiej wpłynie na komfort i bezpieczeństwo.

Opony samochodowe

Autor: Automobile Italia
Źródło: http://www.flickr.com
Od czasu do czasu może się zdarzyć, że pragnienie zmiany wielkości opon wymuszona jest słabą dostępnością lub przerażającą ceną opon w rzadszym rozmiarze. () Tego rodzaju zmiany (należy je jednak konsultować z znawcą) powodują bez wątpienia znaczniejsze lub mniej znaczne zmiany szans auta.

Wyższy profil opony jest związany z poprawą komfortu, ale niewielką stabilnością auta na szybko pokonywanych zakrętach; węższe opony mogą oznaczać nieco dłuższą drogę hamowania, ale np. lepsze prowadzenie samochodu w koleinach podczas deszczu.

Dobierając opony, trzeba pamiętać o indeksach nośności i prędkości. Jeżeli opona jest określona jako 195/65 R15 91H, to: „195” ma określać szerokość opony w milimetrach, „65” to profil opony, „15” to średnica osadzenia, „91” to indeks nośności, a „H” to indeks prędkości. Indeksy nośności i prędkości są ze sobą ściśle związane: indeks nośności może określać największe obciążenie opony (w tym przypadku 615 kg) przy prędkości wskazanej indeksem prędkości (w naszym przypadku H = 210 km/h). Z kolei indeks prędkości opisuje nam największą dopuszczalną prędkość jazdy przy obciążeniu pokazywanym przez indeks nośności. Nowe opony

Kombinacja tych dwóch wskaźników to nic więcej jak oznaczenie wytrzymałości opony na przeciążenia które wynikają z obciążenia i prędkości jazdy. Każdy producent auta określa minimalne wymagania w tej kwestii, więc trzeba się ich trzymać.

Z pewnością nie warto kupować opon z indeksem prędkości „V” (do 240 km/h), jeżeli nasze auto wynajem samochodów dostawczych potrzebuje opon o indeksie prędkości „T” (do 190 km/h). Opony o znacznym indeksie prędkości są bardziej wrażliwe na działanie niskich temperatur, mogą być też trochę sztywniejsze od opon o niskim indeksie. W sumie, najlepiej, jeśli nabywając opony, wybieramy jeden z rozmiarów rekomendowanych przez producenta auta. Wszelkie odstępstwa, chociaż często możliwe, mogą mieć wpływ na zachowanie samochodu. Zmieniając rozmiar opon, robimy to na własną odpowiedzialność.