Przemysłowe sprawy

Jak niezwykle istotne są tulejki w pracy podwozia w aucie?

Wydawać by się mogło, że taka mała część układu jezdnego nie powinna sprawiać znacznego kłopotu. Główną rolą wspomnianych części jest tłumienie nawet małych drgań, jakie występują podczas pracy jezdnego układu w samochodzie.
Zawsze pierwszym tłumikiem wstrząsów jest opona, jednak wszystkich nierówności nie wytłumi.

wózek widłowy

Autor: barockschloss
Źródło: http://www.flickr.com
Fundament pod budowę domu jednorodzinnego

Autor: NIOSH
Kolejnym tłumikiem jest tuleja zawieszenia, ponieważ sprężyna oraz amortyzatory przyjmują większe nierówności. Odmienną funkcją tulei jest zmniejszenie naprężeń w układzie zawieszenia.

Stworzyliśmy dla Ciebie kluczowy artykuł (https://www.vincent.pl/maszyny-pakujace/materialy-eksploatacyjne/folie-termokurczliwe/). Po wejściu w niego znajdziesz dużo szczegółów na ten temat i będziesz miał możliwość poszerzyć swą wiedzę.

Wahacze i stabilizatory pracują w sposób wynikający z ich budowy, lecz także znoszą obciążenia we wszelakich kierunkach. Wszystko nie mogłoby zostać połączone ze sobą na sztywno, gdyż części zawieszenia byłyby poddawane bardzo znacznym obciążeniom. Wtedy po jakimś okresie zaczęłyby wyginać się oraz pękać.

Urządzenia

Autor: www.eecpoland.eu
Źródło: www.eecpoland.eu
Wszyscy mechanicy wiedzą jak istotne są tulejki metalowo-gumowe. Są to zużywające się najprędzej elementy podwozia. Kiedy zaczną łapać luzy powodują hałas. Nawet mały luz na tulei można usłyszeć, a większy również odczuwać. W co poniektórych modelach aut, tuleje zużywają się już po przejechaniu 10-15 tys. kilometrów. Wiele zależy od klasy wspomnianych elementów. Gdy tuleja (zobacz tuleje brązowe) zużyje się, należy ją wymienić. Trzeba jednak pamiętać, że nie dowolna budowa pozwoli na to. Czasem wymiana tulei się zwyczajnie nie kalkuluje. Problem mają posiadacze pojazdów, w których wahacz ma niewymienne tuleje. Najlepiej tulejki podwozia wymieniać jest parami. Zużycie tulei po jednej stronie oznacza, że ta po drugiej stronie także okaże się niebawem do wymiany.

Wymiana tulei w wahaczach powinna zostać wykonywana na hydraulicznej prasie. Musi się to odbywać powoli i dokładnie tak, żeby tuleja była dobrze wciśnięta. Złe wciśnięcie tulei może zepsuć wahacz.