Przemysłowe sprawy

Stal o których symbolach używa się do zastosowań używanych w znacznych temperaturach?

Niemalże w każdej dziedzinie gospodarki istnieje podział na różne gromady. Przykładowo przyjmijmy hutnictwo. Tak w motoryzacji istnieją różne typy gumy wykorzystywanej do produkowania opon, tak pojawiają się wszelakie typy stali z przeznaczeniem do różnorodnych zastosowań.

rozwiązania

Autor: Elliott Brown
Źródło: http://www.flickr.com
Ponadto jedna z teorii związanych z jedną z potencjalnych przyczyn katastrofy Titanica opowiada o zastosowaniu stali o niewystarczającej jakości.
Do produkcji kotłów stosuje się spawalną stal – sprawdzona oferta stali zbrojeniowej – budowlaną 16mo3. Z baczności na swoje końcowe wykorzystanie właśnie jest to oczywiście stal żarowytrzymała. Używa się jej do wyrobu wymienionych kotłów i przykładowo osprzętu w konstrukcji turbin parowych, odpowiedzialnych części maszyn, zakrętek, śrubek, wałów wirnikowych i także używana jest do konstrukcji urządzeń ciśnieniowych. Stal 16mo3 wykorzystywana do produkcji rur do montażu c.o. Należałoby zaznaczyć także, że 16mo3 przy zwyczajnych grubościach ścianek spawa się bez bardziej rozbudowanego kłopotu. Przy zwykłych uwarunkowaniach pracy nie wymaga ponadplanowego podgrzewania.

16mo3

Autor: Leo Hidalgo
Źródło: http://www.flickr.com
Innym rodzajem stali do pracy w podwyższonych temperaturach jest stal o symbolu 13hmf. Jest to stal chromowo-wanadowo-molibdenowa. Stal 13hmf stosowana jest do produkcji rur kotłowych, przewodowych do pary, części turbin parowych i pracujących w temperaturach ścianki 500oC do 560oC kotłów parowych. Rodzaj 13hmf można by spawać elektrodami osłonionymi, w osłonie gazu ochronnego lub lukiem krytym. stal (polecamy wycinanie wodą) w gatunku 13hmf (lub jej zamiennik 14MoV63) moglibyśmy przekazać jako np. rury bezszwowe o grubych ścianach.

Obserwujemy, iż wszelki wariant stali posiada swe zastosowanie w gospodarce. I kto wie. Może gdyby przy konstrukcji Titanica była użyta inna stal, być może nie doszłoby do katastrofy.