Przemysłowe sprawy

Co to jest oraz z czego składa się suwnica?

Do najbardziej użytecznych czy nawet nieodzownych maszyn w większych magazynach lub stoczniach są suwnice, czyli urządzenia, które pracują w ruchu przerywanym.

Są one wyposażone w funkcję opuszczania i podnoszenia towarów.
malunek - przemysł

Autor: Marcin Polak
Źródło: http://www.flickr.com
Przykładowo dźwignice bramowe przynoszą na myśl swym wyglądem typową bramkę do piłki nożnej, przy czym na poziomej belce znajduje się zaczep (ciekawe porady). Taki wciągnik może się ruszać na boki oraz w pionie. Suwnica przeznaczona jest do przemieszczania towarów oraz ludzi, ale wyłącznie w obszarze, który jest ograniczony szerokością oraz wysokością toru jazdy. Na suwnicy muszą zostać umieszczone określone oznaczenia. Dla przykładu na moście powinna być informacja o maksymalnym udźwigu, nr rejestracyjny UDT oraz o grupie natężenia pracy. Ponadto o maksymalnym dozwolonym udźwigu powinna informować także tablica (zobacz tablice OWZ) na zbloczu hakowym. Do podstawowych składników oprzyrządowania mechanicznego dźwignicy zaliczają się m.in.: tor jazdy, odboje czy krzywki.
W sprzedaży są suwnice pomostowe, podwieszane oraz bramowe. Ta pierwsza, zatem pomostowa jest instalowana zazwyczaj we Wnętrzach hal magazynowych i hal produkcyjnych. Składa się ona z kratownicowego pomostu, który toczy się po prowadnicach. Suwnica boczna może mieć udźwig do 5 ton i rozpiętość 10 m. O wiele cięższe ładunki jest w stanie udźwignąć suwnica pomostowa dwudźwigarowa. Jej obciążenie może wynieść nawet do 200 ton. Na pochylniach stoczniowych lub składowiskach najczęściej wykorzystywana jest suwnica bramowa.

Może posiadać ona rozpiętość do 36 m oraz udźwig do 100 ton. Przeważnie ma ona kilka napędów: do ruchu pomostu, ciągnika oraz podnoszenia zawiesia. Co ciekawe, niewielkie dźwignice mogą być także kierowane zdalnie.